Echt contact is toch de bedoeling ...

de meesten best wel leuk werk hebben. Echter mensen krijgen nauwelijks waardering en voelen zich niet gehoord en gezien. Men is bang dat wanneer men te kritisch is, daarmee de weg geplaveid wordt naar de uitgang. Liever houdt men zich gedeisd. Wat ontzettend jammer!
Alle betrokkenheid, vitaliteit en creativiteit binnen de organisatie ebben weg.
Hoe zou het zijn om in teamverband én als leidinggevende en medewerker regelmatig een goed gesprek te voeren? Van mens tot mens. Waarin een ieder zich kan uitspreken wat hem of haar bezig houdt, waar men echt naar elkaar luistert en rekening wordt gehouden met elkaars gevoelens. Vind je dit te soft? Dat vinden ze niet bij Google. Google heeft namelijk een onderzoek laten uitvoeren met als doel het achterhalen wat hun teams nu zo succesvol maakt en hoe ze die succesfactoren kunnen inzetten om verder te groeien. Wat is het geval? Het bovenstaande behoort tot hun belangrijkste conclusies. Google als wereldspeler laat hiermee zien, goed doordrongen te zijn van het belang van psychologische veiligheid van haar medewerkers. En het belang van aandacht voor de manier waarop mensen met elkaar omgaan en samenwerken.

Nu terug naar Nederland…
Eigenlijk zijn wij niet zo goed in het omgaan met gevoelens. Zeker niet in een zakelijke context. We willen het vooral zakelijk en rationeel houden. En kunnen dan doorschieten in het analyseren, argumenteren en overtuigen, waardoor mensen afhaken. Terwijl gevoelens juist een geweldig mooi navigatiesysteem is, waarop we kunnen varen. Stel, dat je genoemde succesfactoren in je team toepast. Wedden dat het ziekteverzuim daalt en de betrokkenheid in no time omhoog schiet? En daarmee het werkplezier en de prestaties van zowel de medewerkers als de organisatie?
Welke keuze maak jij?



Inschrijfformulier BLOG LW

Wil je mijn laatste blog ontvangen voor inspiratie over persoonlijke & professionele ontwikkeling?
Schrijf je dan hieronder in: